Sunday 8 January 2012

kek batik aku dan dinar


hehhehehehe...ini adalah kuih yang aku buat bersama dengan sahabat aku Dinar...hehehhe,nama kuih ni kek batik nak tahu kenapa kenapa panggil kek batik?...sebab,tengoklah corak dia macam batik kan...tapi kalau kena nampak dengan betul2 dia kedua2nya lain jauh berbeza kan..sebab yag cantik tu cukup bahan dia dan yang satu lagi tu x cukup bahan...huh itulah sebabnya...
heheheheh...
oya bahan2 untuk buat kuih ni ialah:
  • 100gm planta 
  • 200gm serbuk koko
  • 2 tin susu pekat 
  • 300gm biskut marie
  • 1 pek kacang tanah 
* emmm,untuk ukuran bahan2nya terserah la pada korang kalw nak buat banyak ,banyaklah...kalau sikit ukuran yang biasa2 ja lah...errrr,aku buat yang ukuran biasa ja...
cara untuk membuatnya;
*sebelum korang nak buat tu bekas dia kena di sapukan dengan planta dan hendaklah di sejukkan semalaman..emmm,contohnya,korang nak buat kuih ni esok terus korang kenalah selesaikan bekasnya terlebih dahulu hari ni...
  1. masukkan planta dan biarkan hingga cair dalam kuali(jgn lah cair sangat)
  2. masukka 1/2 susu pekat dan gaul hingga sebati
  3. masukkan sebuk koko
  4. kecilkkan api,masukkan pula biskut marie dan kacang tanah sekali
  5. apabila dah masak,ambil bekas yang dah di sejukkan semalaman tadi tu dan tuangkan ke dalam bekas tu...
  6. dah tu "urut"sehingga rata
  7. setelah itu talam aliminium yang rata dan terbalikkan
  8. setelah itu masukkan semula ke dalam bekas dia yang tadi tu tapi kali ni dalam keadaan yang dah tebalik,maksud aku,yang berada di atas sebelum ni berada dia bawah dan begitu juga sebaliknya....
  9. biarkan sejuk,dan masukkan ke dalam peti sejuk...
  10. jika dah rasa kuih kita tu dah beku keluarkan lah dari peti sejuk tapi jangan kacau dulu,
  11. biarkan seketika...sekitar setengah jam gitu barulah kuih tu di potong dan dah sedia masuk ke dalam mulut...
SIAP DAN AKU UCAPKAN SELAMAT MENCUBA...
HEHHEH...

No comments:

Post a Comment